Boon voor Belgisch?

Volg onze Belgische talenten op de voet

0 € 0,00

Wat nu met #kooplokaal? Vooruitblik na 3 jaar Belgunique

Sofie Smolders31 March 2020

Vandaag vieren wij onze derde verjaardag. Al drie jaar stellen we het online platform Belgunique ter beschikking voor lokale ateliers, producenten en ‘talenten’, zoals wij die noemen.

Hierdoor werken we dagelijks met mensen uit het ‘lokaal ecosysteem’: makers die instaan voor lokale productie – het zijn de ondernemende mama’s en papa’s, de ondernemende 60 plussers, de jonge starters, de eco-warriors, de ambachtslui die hun handen vuil maken, de zielen die een stiel doorgeven, de bronnen van de circulaire economie, en de kleine handel – de familiezaak die al meer dan 60 jaar een vaste waarde is in hun gemeente en de speciaalzaken die lokale, duurzame producten een plek geven in hun winkelrekken.

Drie jaar lang trekken wij de kar voor ‘#kooplokaal’. We hebben ook het initiatief Local Friday op poten gezet en heffen af en toe onze stem om lokale winkels en makers te steunen. Het doet daarom enorm deugd om vandaag, tijdens de Corona crisis, waar te nemen dat er heel veel mensen aandacht trekken voor #kooplokaal en dat er enorm veel initiatieven uit de grond springen. Ik word er zelfs een beetje stil van. Met drie jaar voorsprong ben ik helaas voorzichtig geworden, en ik vrees dat we deze crisis anders gaan moeten aanpakken. We can’t solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them, om er Einstein even bij te betrekken.

Gaat de #kooplokaal wake-up call wel blijven hangen eens deze crisis voorbij is? Daar moeten we nu samen voor zorgen.

Het lokaal ecosysteem (makers, producenten en winkels) zal enorm lijden aan de gevolgen van het Corona virus maar het is eigenlijk al veel langer aan het ‘overleven’. Deze ondernemers happen al veel langer naar zuurstof. Dat lokale makelij, kleine producenten en kleinhandel onder druk staan is geen nieuws. 

“De zekerheid van opeenstapelende verliezen”, zoals de grote Retailers in hun openbrief zegden, is niet louter een gevolg van Corona. De realiteit is dat er vóór deze crisis en in minder dan 10 jaar zowat 10.000 winkels sloten onder druk van buitenlandse e-commerce, te hoge huurkost, perceptie van onbereikbaarheid of een combinatie van al deze factoren.

Ook hebben makers en producenten het moeilijk te overleven, maar toch zorgen zij voor lokale producten die de gemeenschap dienen, het milieu én de toekomst van onze lokale economie. Nog vóór Coronatijden zag ik van heel dichtbij hoe kleine ateliers deuren moesten sluiten wegens hoge kosten, concurrentieel nadeel tegenover massaproductie en massabudgetten, en tekort aan steun.

Ik vrees dat we dit probleem niet kunnen oplossen als we onze aanpak als sector en beleidsmakers niet veranderen. Ja, we kunnen ons nog eens richten aan de consument. Ja, we kunnen nog eens, en misschien wat luider, “Koop Lokaal!” roepen. In een open brief, in een Instagram story, op een nieuwe website, in een gesloten Facebook Groep,… De essentie van de boodschap blijft belangrijk uiteraard, dat als je als consument van een lokale maker en lokale winkel koopt, de waarde in de gemeenschap blijft, en die waarde tenslotte de rekeningen betaalt. Zeker in tijden van crisis. Maar de consument alleen gaat het deze keer voor ons niet oplossen.

Sommige grote retailers hebben te lang gewacht om #kooplokaal te steunen. “Black Friday” en Amerikaanse marketingacties kan je toch niet meer tegenhouden, werd er geargumenteerd. En made-in-China producten vullen tijdens die acties de winkelrekken. Maar het kan anders. Grote retailers die makers en producenten steunen.  JBC heeft in samenwerking met Belgunique begin maart van dit jaar hun Retail netwerk ter beschikking gesteld voor kleine lokale ateliers en zij werken al jaar en dag samen met Belgische merken. Wat een mooi voorbeeld om het lokaal ecosysteem te verbinden met elkaar. 

We moeten ook naar de overheid kijken om broodnodige zuurstof te geven aan lokale handel en makelij. Vergeet niet dat het nog geen twee jaar geleden is dat de oprichter van Chinese internetgigant Alibaba, Jack Ma, ontvangen werd met de rode loper in ons land, hij werd zelfs uitgenodigd door de Koning. Is het dan een verrassing dat van elke euro die we online uitgeven, de helft naar China en de VS gaat?  In november van vorig jaar vroegen wij meer onderzoek naar de impact van lokale productie en lokaal koopgedrag: om een beeld te krijgen van hoeveel centjes terugvloeien naar de lokale economie en we vroegen ook andere voordelen voor lokale producenten, zoals een BTW verlaging voor Made-in-Belgium producten. Tot vandaag werd hier verder niets aan gedaan.

Wij weten uit ervaring dat samenwerken het meest oplevert.

Zo hebben we als Belgunique met verschillende steden samengewerkt, o.a. voor Local Friday en De Makers Markten, we hebben met retailers samengewerkt zoals BENT schoenen en JBC, maar ook hebben we samen met het BELvue museum in Brussel een expositie georganiseerd en hebben we spaaracties in het leven geroepen met spelers uit de privésector zoals Haacht Brouwerij en Axa Verzekeringen. Wij geloven steevast dat het lokaal verhaal een verhaal van samenwerken is.

Laten we als sector, groot en klein, samen aan één kar trekken om de toekomst van dit lokaal ecosysteem en de lokale economie te verzekeren. In plaats van enkel naar de consument te kijken. Waarom niet een LOKAAL Taskforce opstellen samen met de sector, de overheid, bevoegde instanties en gemeentelijke besturen, zodat we #kooplokaal echt kunnen waarmaken? We zullen het na deze bijzondere tijden meer dan nodig hebben. 

Dat is de toekomst voor #kooplokaal. Samenwerken.

En nu gaan we drie kaarsjes uitblazen en willen we alle ateliers, producenten, winkels, makers, fans, klanten, familieleden, coaches, koffiedrinkers en vrienden bedanken voor de steun!

Samenwerken? Mail ons op sofie@belgunique.be

 

 

 

 

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.