Boon voor Belgisch?

Volg onze Belgische talenten op de voet

0 € 0,00

De triade achter Belgunique

Sofie Smolders26 March 2018

In het kader van de eerste verjaardag van Belgunique schreef Christophe Bell een artikel over het concept en het team daarachter. 

De triade achter belgunique: een hart voor talent van eigen bodem en vastberaden om dit talent tot bloei te laten komen

Wat in 2015 begon met de zoektocht naar een klok, groeide uit tot een steeds maar groeiende gemeenschap van Belgen met een passie en oog voor creativiteit en kwaliteit.

Toen Sofie Smolders zo’n twee jaar geleden rondstruinde op een beurs, geraakte ze geïntrigeerd door een prachtige designerklok. ‘Toen ik thuis op het internet ging om meer te weten te komen over de klok en haar maker, ondervond ik dat de zoektocht niet van een leien dakje verliep. Ik vond het vreemd en ook spijtig dat zo’n unieke creatie vrijwel onvindbaar is voor wie er naar op zoek is.’

Tijdens de zoektocht naar de klok, werd het Sofie duidelijk dat kleine, Belgische ontwerpers en producenten van originele creaties vrijwel geen kans maken om op te vallen in de massa artikelen die op het net aangeboden worden.

‘Ik speurde verder naar andere producten van Belgische makelij en ondervond dat er wel veel moois gemaakt wordt, maar dat onze landgenoten vaak niet de knowhow hebben om hun creaties aan een groot publiek aan te bieden. Ze hebben niet de middelen om op te vallen tussen het aanbod van grotere bedrijven.’

Samen met haar zus Kim begon Sofie na te denken over manieren om unieke creaties van eigen bodem onder de aandacht te brengen. ‘We kwamen op het idee om de mensen zélf aan te spreken. Ik ging langs tientallen ateliers en sprak met de makers. Toen bleek dat het veel van hen ontbreekt aan tijd, geld en kennis om hun producten van een grote markt te voorzien'.

'Het is niet onlogisch dat niet iedereen die een hart heeft om te creëren, ook een hart heeft om te verkopen.’ 

Een platform van verhalen

Als marketeer en ‘mensenmens’ pur sang, voelde Sofie meteen aan dat achter elke maker en elke creatie een uniek verhaal zit; en dat net dit verhaal de maker met zijn potentiële publiek verbindt. ‘Ik beschouw marketing niet als ‘dingen verkopen’, maar wel als de kunst om een waardevol verhaal te vertellen. Na de gesprekken met al die unieke mensen, wist ik dat ik een plek moest creëren waar ze kunnen samenkomen om hun verhaal te vertellen en hun creaties aan de wereld te tonen.’ Tijdens brainstormsessies met zus Kim en ex-collega en goede vriend Herman Maris, ontstond het idee van een e-commerce platform als ontmoetingsplaats voor producenten en consumenten van unieke, Belgische producten. In maart 2017 wordt Belgunique geboren.

Bij Belgunique wordt de nadruk gelegd op de verhalen achter de creaties. ‘Vroeger was het zo dat wie iets kocht, de maker van dat product ook kende. Door de globalisering is deze persoonlijke toets vrijwel helemaal weggevallen. We merken dat mensen opnieuw op zoek zijn naar de echte identiteit van producten en vooral het verhaal erachter. Op de website zijn de persoonlijke verhalen te vinden van de producenten, waardoor er opnieuw echt contact ontstaat met de consument,’ aldus Kim.

Verder wil Belgunique graag een kwaliteitslabel zijn, een plek waar uniciteit centraal staat.

‘Eigenlijk keren we terug naar de ambachten, naar de creaties die met veel zorg vervaardigd worden, soms zelfs nog met de hand. Voor elk product is dan ook zichtbaar wat de geschatte wachttijd is. Omdat geen van onze ontwerpers en producenten aan bandwerk of massaproductie doet, is het zelfs mogelijk dat sommige items heel even niet verkrijgbaar zijn, omdat de maker ervan ziek is of op vakantie is. Dit menselijke aspect is net de charme.’

Koop lokaal, steun lokaal

Een van de gunstige gevolgen van Belguniques liefde voor het ambacht, is dat het geld dat uitgegeven wordt aan de producten niet uit de lokale economie verdwijnt: ‘het spreekt vanzelf dat de makers van de producten hun geld opnieuw in de lokale economie steken. Op deze manier vormen kleine, Belgische producenten langzaam een groot netwerk met een gezamenlijk doel – dit lijkt me een vennootschapsvorm die eerder een ‘beweging’ is. In plaats van de onbekende aandeelhouder die hoofdzakelijk oog heeft voor de  jaarlijkse return op aandelen, komen de passie en het product opnieuw centraal te staan,’ aldus Herman. In tegenstelling tot vele Belgische modemerken die hun productie naar het buitenland uitbesteden, is elk product dat op de website wordt aangeboden volledig van Belgische makelij: ‘de prijs die de klant betaalt voor het product gaat hoofdzakelijk naar het product en de producent zelf en dus niet voor een groot deel naar marketing en andere overheadkosten. Met Belgunique versterken we met andere woorden de lokale economie. Daarnaast zorgen we overigens voor een duurzame en milieubewuste welvaart, want veel van onze makers gebruiken bijvoorbeeld tweedehands materialen.’

Doordat de stichters een verschillende studie- en werkachtergrond hebben, zijn ze in staat verschillende expertises samen te brengen om van Belgunique een succesverhaal te maken. Naast de marketingervaring van Sofie, heeft Kim ervaring in de event planning en business development, wat haar uitermate geschikt maakt om de contacten met diverse partners te onderhouden. Herman, handelsingenieur en werkzaam in de financiële en IT-wereld, zorgt ervoor dat de cijfers kloppen: ‘ik houd in het oog dat Belgunique een financieel gezonde start-up is die alle kansen krijgt om door te groeien.’ De drie andere specialiteiten en professionele achtergronden, zorgt ervoor dat Belgunique steunt op een stevige driepoot.

‘Uiteindelijk hebben we alle drie hetzelfde doel, en dat is de commerciële en technische zaken van onze makers overnemen, zodat zij zich helemaal kunnen concentreren op hun stiel.

Ook het organiseren van de netwerkevents, waarop onze makers elkaar ontmoeten en inspireren, organiseren we samen.’

Na een boeiend eerste jaar, en met hun eerste verjaardag in zicht,  denkt het trio volop aan uitbreiding. ‘We zijn klein begonnen, maar merken dat Belgunique een naam begint te krijgen. Ondertussen zijn we al met meer dan 110 ontwerpers en producenten. Na het succes van onze pop-up winkel in Berchem, gaan we in mei 2018 een offline winkel openen. Daarnaast gaan we ook op zoek naar originele producten en verhalen in Wallonië en zullen we ons gaan verbinden met lokale bedrijven. Die zullen bij Belgunique bijvoorbeeld terecht kunnen voor relatiegeschenken. Dit alles uiteraard met een Belgische toets, want er mag geen excuus meer zijn om niet Belgisch te kopen!’

En de klok? Die wordt intussen ook hier op de webshop aangeboden.

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.