Boon voor Belgisch?

Volg onze Belgische talenten op de voet

0 € 0,00

Papier hier! Recycling 2.0

Pulse Magazine25 February 2019

‘Vandaag belanden er nog steeds tonnen herbruikbare grondstoffen onnodig op de vuilnisbelt’

Duurzaam ondernemen start vanuit een passie; het realiseren van een ideaal. Geld verdienen komt pas later. Vanuit die filosofie opereert Redopapers: een Antwerpse start-up die unieke handgemaakte producten ontwikkelt en verkoopt met papieroverschotten van drukkerijen.

Amper 23 waren ze, toen grafisch ontwerpers Tille Lingier en Linde Luyten in 2015 Redopapers oprichtten. Hun zakenmodel? Het gratis ophalen van misprints en papieroverschotten bij drukkerijen, en die op ambachtelijke wijze verwerken tot designproducten zoals blocnotes, kalenders en andere papieraccessoires. De eindproducten brengen ze op de markt via hun webshop en een twintigtal fysieke winkels in Vlaanderen en Nederland. ‘Ons initiatief is heel organisch gegroeid’, vertelt Tille Lingier van Redopapers. ‘Alles begon met een pop-up winkel in Antwerpen, waar we gedurende twee maanden ons idee uitgeprobeerd hebben, om te zien of het levensvatbaar was. We verzamelden toen onder meer papier van kopiecenters waar we weekplanners en to-dolijsten van maakten.’

Al vrij snel vroegen lokale winkels ons of ze die producten ook konden verkopen, gaat medeoprichtster van Redopapers Linde Luyten verder. ‘Organisaties en bedrijven vroegen ons ook of we iets met hun papieroverschot konden aanvangen. Van daaruit zijn we vertrokken. Op nauwelijks anderhalf jaar tijd zijn we geëvolueerd van een uit de hand gelopen hobby naar een volwaardige onderneming, waar we sinds vorig jaar allebei voltijds werken.’

"Het belangrijkste voor ons is dat er minder papier op de afvalberg belandt."

Milieubewust ondernemen

De grondstoffen die Redopapers verwerkt, bundelen ecologische met economische voordelen, weet Tille Lingier. ‘Het belangrijkste voor ons is dat er minder papier op de afvalberg belandt. Anderzijds besparen de deelnemende bedrijven tijd en geld, omdat ze minder afval moeten afvoeren of vernietigen. Wij zijn dan weer gebaat met gratis grondstoffen, die we verwerken tot nieuwe commerciële producten. En ook in ons productieproces trekken we die duurzaamheid door. Zo is ons atelier gevuld met gerecupereerd materiaal en tweedehands meubilair. Een deel van onze missie bestaat er immers uit om anderen bewust te maken en te inspireren: om zélf iets creatiefs te ondernemen met de overschotten en reststromen van bedrijven. Vandaag belanden er nog steeds tonnen herbruikbare grondstoffen onnodig op de vuilnisbelt.’

Anderen inspireren is ook een van de hoofdredenen waarom Redopapers op regelmatige basis workshops organiseert. ‘Zo kun je bij ons onder meer boeken leren binden’, legt Tille Lingier uit. ‘Klassieke opleidingen rond boekbinden zijn vaak complex en ontoegankelijk. Wij proberen op vier uur tijd onze cursisten op een laagdrempelige manier de basis aan te leren. Daarvoor gebruiken ze eigen huis-, tuin- en keukenmateriaal, en gerecycleerd papier dat via ons komt. Gemiddeld nemen er twintig mensen deel aan een workshop. Soms houden we het ook doelbewust kleinschaliger. De cursisten gaan naar huis met een nieuwe ecologische insteek over de cyclus van restmateriaal.’

Maatschappelijk geëngageerd

Milieubewustzijn en maatschappelijk engagement vormen op alle vlakken de rode draad binnen Redopapers. ‘We houden onze productie bewust lokaal’, verduidelijkt Tille Lingier. ‘Zo is er minder transport nodig: dat is minder vervuilend en kostenbesparend. De leveringen aan winkels in en rond Antwerpen gebeuren trouwens allemaal via een fietskoerier. Daarnaast geloven we ook in sociale tewerkstelling. De helpende handen in ons atelier komen voornamelijk van leerlingen uit het buitengewoon onderwijs. We bieden die mensen een zinvolle werkervaring aan. Vanaf volgend jaar willen we ook enkele afgestudeerde leerlingen uit die scholen één of meerdere dagen per week bij ons een vaste job aanbieden. Vanaf oktober verhuizen we naar een grotere locatie. We groeien gestaag.’  

Redopapers werkt ook samen met organisaties die hun papieroverschot zélf willen hergebruiken. Intussen zijn er op dat vlak partnerships met onder meer Oxfam, Broederlijk Delen, het Museum van Hedendaagse Kunst en de Steinerschool in Antwerpen. ‘Bij cultuurhuizen en musea zijn dat meestal de catalogi en de posters van het vorige seizoen’, vertelt Tille Lingier. ‘Andere bedrijven hebben een papieroverschot nadat ze bijvoorbeeld hun logo of huisstijl vernieuwden, en hun oude omslagen, briefhoofddingen en verpakkingsmaterialen niet langer bruikbaar zijn. Afhankelijk van de wensen van de klant zetten we dat papier om in nieuwe producten zoals relatiegeschenken, notieblokjes voor eigen personeel enzovoorts.’

"Het gebruikte papier wordt persoonlijk door ons geselecteerd. Dat is een uitdagend maar tegelijk ook tijdrovend proces."

Afval als inspiratiebron

Naast ecologisch is het verwerken van papierafval ook een inspiratiebron, zegt Linde Luyten. ‘Het gebruikte papier wordt persoonlijk door ons geselecteerd. Dat is een uitdagend maar tegelijk ook tijdrovend proces. Het moeilijkste is het combineren van papier van verschillende diktes, afmetingen en structuur en dat vervolgens te herwerken tot een nieuw eenvormig formaat voor een eindproduct. Langs de andere kant halen we daar ook inspiratie uit. Door geprint papier te combineren met blanco vellen ontstaan er vaak interessante nieuwe designs. Zo versnijden we posters vaak op zo’n manier dat er toevallige, abstracte ontwerpen ontstaan: heel mooi als boekcover bijvoorbeeld. 

‘Voorlopig halen we het papier nog zelf op met onze auto’, zegt Tille Lingier. ‘Na een bezoek aan een drukkerij keren we doorgaans terug met een halve ton papier. Vorig jaar verwerkten we meer dan vijf ton papier tot nieuwe producten. Een getal dat we volgend jaar willen verdubbelen. In een drukkerij worden echter elke dag tonnen papier weggegooid. Op dit moment zijn we niet groot genoeg om daar nationaal een groot verschil in te kunnen maken. Onze ambitie is om ooit een punt te bereiken waarop dat wel het geval zal zijn. De komende jaren willen we het aantal drukkerijen en bedrijven waar we mee samenwerken dan ook drastisch verhogen. Elk bedrijf met papieroverschotten mag ons trouwens altijd contacteren’, besluit Tille Lingier.

Ondernemerstips

Een netwerk dat voortdurend vergroot en uitgebouwd wordt: dat is ontzettend belangrijk bij het oprichten en opschalen van een bedrijf, aldus volgens Tille Lingier van Redopapers. ‘Hoe meer relevante mensen en bedrijven er op de hoogte zijn van je bedrijfsactiviteiten, hoe meer kansen er gecreëerd worden. Spreek bedrijven aan, wissel ideeën uit met collega’s en geef lezingen: dat zijn mijn tips. Daarnaast is het ook belangrijk om vragen niet uit te stellen. Bij twijfel kun je terecht bij iemand uit je werkgerelateerde netwerk, of klop je aan bij een van de vele ondernemersorganisaties in België. In ons geval heeft Flanders DC ons sterk geholpen om te staan waar we vandaag staan.’

Een Kilo Papier

Het duurzame zakenmodel van Redopapers wordt ook perfect geïllustreerd door de unieke abonnementsformule ‘Een Kilo Papier’, waarop sinds deze maand ingetekend kan worden. ‘Daarmee willen we het bewust cadeau geven stimuleren’, verduidelijkt Tille Lingier. ‘Elke abonnee krijgt zes maanden lang elke maand een verrassing toegestuurd. Dat is telkens een exclusief product, ontworpen met gerecupereerd papier van drukkerijen. Na een half jaar vormen de papierwaren samen een totaalgewicht van één kilogram. Ook daarmee zetten we duurzaamheid extra in de verf.’        

Gepubliceerd in Pulse, 4 oktober 2017

Bekijk het aanbod van Redopapers hier

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.