Boon voor Belgisch?

Volg onze Belgische talenten op de voet

0 € 0,00

Waarom we na Black Friday een Local Friday kunnen gebruiken

Sofie Smolders22 November 2018

Waarom we na Black Friday een Local Friday kunnen gebruiken.

Vorige week werd met trots aangekondigd: de Chinese internetreus Alibaba komt naar België. 50 voetbalvelden, zo groot zal het allereerste logistieke centrum van Alibaba in Europa worden. Premier Michel en de andere ministers zijn trots. “De aantrekkelijkheid van België heeft overtuigd” triomfeerde Michel. Oprichter Jack Ma werd dan wel ontvangen met de rode loper, hij werd zelfs uitgenodigd door de Koning. Deze week loopt er alweer een ander retail-onderwerp in de kijker: de uit de VS overgewaaide soldendag Black Friday. 

Alibaba en Black Friday komen naar België. Het woord dat bij mij opkomt is: massa. Alibaba verkoopt massaal veel producten. Die spotgoedkoop in China worden geproduceerd, en masse. Die dan massaal veel kilometers moeten afleggen om tot hier te geraken. Black Friday biedt massale kortingen aan, tot meer dan 50%, om als slimme marketingactie massaal veel klanten te lokken. Deze actie kost retailers veel geld, zo’n kortingen kan je enkel geven op massa producten waarvan de marges hoog zijn en productiekosten laag (Made in China, bijvoorbeeld).

Ikzelf ben minder enthousiast dan onze Ministers over deze twee ‘nieuwtjes’. De laatste twee jaar heb ik mezelf verdiept in het tegendeel van die massaproductie: ‘localism’, het kopen van lokale makelij. Van producten die hier worden gemaakt, in ateliers op eigen bodem. En die hier worden gekocht. Unieke producten, geen massa.

De laatste 10 jaar stegen de zelfstandige beroepen met meer dan 40 procent in Vlaanderen. Mensen zijn terug aan het maken: juwelen, keramiek, confituur, kledij, tafels, Saffraan, kunst, kussens, ... Alles, eigenlijk. Ze maken kwalitatieve producten, vaak met de hand. Duurzame producten waarbij nagedacht werd over elke grondstof. Onderzoek toont aan dat makers tien keer zo veel herbruikbare grondstoffen gebruiken dan grote merken. En omdat wij Belgen bescheiden zijn, roepen we daar niet over. We zetten ons eigen talent onvoldoende in de kijker.

Deze makers krijgen via prijsuitreikingen, handelsmissies en advies wel kansen om te groeien, maar de verantwoordelijkheid om “Localism” te stimuleren moet breder gedragen worden. Belgisch talent kan niet bloeien onder de overrompelende kracht van Alibaba en buitenlandse initiatieven zoals Black Friday. Deze zijn zoals grote Tsunami’s die de lokale makers  wegspoelen. Ze kunnen niet op tegen de budgetten die gespendeerd worden aan kortingen, marketingacties, gratis (retour)zending etcetera. En ze kunnen zeker niet op tegen de lageloonproductie.  De arbeider die een Adidas truitje maakt krijgt 90 cent per truitje - om maar een idee te geven.

Kan het anders? Als we lokale makers de juiste kracht en pro-actieve ondersteuning geven zodat ze overeind blijven staan? Als we werken aan de kennis van consumenten over de macht dat in hun koopgedrag schuilt en de impact van lokaal kopen? Dan is het antwoord, ja. Zo werd er in Amerika  in 2014 de eerste “Makers Fair” door Obama in het Witte Huis georganiseerd om de makers-movement, zoals dat daar noemt, een prestigieus platform te geven.

Sommige lezers zullen misschien denken, er is toch best veel heisa rond ‘koop Belgisch’? Die boodschap is toch duidelijk? De perceptie leeft inderdaad dat de bewustwording groeit om lokaal te kopen. En dankzij de #ikkoopbelgisch label vallen de Belgische merken beter op in onze winkelstraten.

Maar dit initiatief richt zich voornamelijk op grote Belgische merken, met buitenlandse productie. Het risico met de koop-Belgisch manifesto is dat je een fatigue creëert. Een gevoel van, “ja ja, dat heb ik al gehoord”. Het voelt aan als een argument dat de consument verplicht om ‘iets’ Belgisch te kopen. Met dit soort boodschap ben je de essentie van ‘Localism’ kwijt. Namelijk: dat je als consument van een lokale maker koopt. En dat de waarde in de gemeenschap blijft. Als je een handgemaakte handtas van Elke in Gent koopt dan zal Elke dat geld terug in haar omgeving investeren.

Zo blijven lokale gemeenschappen groeien. We moeten mensen zin geven om van Elke te kopen. We moeten Elke laten zien, we moeten haar verhaal vertellen, we moeten haar producten promoten.

Ondersteun lokaal talent om het te laten bloeien. Vandaag wordt er vaak verwacht dat makers zelf het initiatief nemen om te groeien. Die mindset moet veranderen. We moeten massaal de rode loper uitrollen voor talent en de consument enthousiasmeren om lokaal te kopen. Niet alleen voor de unieke kwalitatieve producten en de persoon erachter maar ook voor het milieu, voor de directe welvaart, voor groei in innovatie, voor work-life balans, kortom voor de toekomst.

Ik weet ook: de komst van Alibaba in België zorgt voor werkgelegenheid in de regio, met honderd(en) nieuwe jobs. Maar er staan honderden Belgische makers te springen om van hun ambacht, hun talent - hun job te maken. De impact zou op veel gebieden zeker even groot zijn dan de komst van buitenlandse e-commerce reuzen.

We mogen enthousiast zijn over de beweging in de Belgische e-commerce. Maar laten we zorgen voor een goeie balans. Ik pleit dus naast Black Friday ook voor een Local Friday. En waarom niet elke vrijdag. Bij deze nodig ik onze Ministers en de Koning uit om Belgisch talent eens op bezoek te vragen. Een ‘Makers-Fair’ in het Kasteel van Laken lijkt me anders ook wel een top idee. 

 Deel je support: #localfriday

Reacties op dit artikel

idee : Vulpen in Appelhout , 15 jaar hier gegroeid, hier opgegeten, hier gedroogd , pen hier gemaakt . Meer Local gaat niet hoor... te koop bij Belgunique...

Geplaatst op 23/11/2018 door Laurent

Prachtig artikel, ik kijk er naar uit om. Samen te werken!
Annelies
Lapland

Geplaatst op 23/11/2018 door Annelies Van Valckenborgh

Prachtig initiatief, laat ons daar allen aan deelnemen. Zowel makers als Belgen. Verspreid die boodschap en pas ze ook toe. Delen is ok, maar doen en delen is beter. Succes voor allen.

Geplaatst op 24/11/2018 door Erwin Van der Vieren

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.