Boon voor Belgisch?

Volg onze Belgische talenten op de voet

0 € 0,00

Het duo achter de Betty & Albert koekjes

Sofie Smolders27 April 2018

Tot en met 15 mei krijg je bij een aankoop van een Belgunique cadeaubon  een pakje koekjes van Betty & Albert cadeau (1 bij €25 en 2 vanaf €50).

Maar welk ondernemend duo schuilt er achter Betty & Albert? Wij stellen ze graag even voor…

Het moment dat ik voor het eerst in een koekje van het Belgische Betty & Albert beet ga ik niet snel vergeten. Zoiets vers en lekkers. Zo’n kwaliteit proef je niet elke dag. Het zakje was dan ook snel leeg en spijt had ik zeker niet. Want zoiets lekkers kan geen zonde zijn. Iets later lees ik dat het favoriete woord van de oprichtsters SNACCIDENT is. Met de volgende betekenis: eating an entire bag of cookies entirely by mistake. Ik begrijp hen meteen, dus.

Ik ging op bezoek bij de dames van Betty & Albert, de zielen achter deze lekkere koekjes. Emilie en Hanne verwelkomen mij in hun werkruimte in het industriepark van Haacht. Wanneer ik binnenkom zijn ze beide hard aan het werk achter hun computer maar ze laten dat snel liggen en zorgen voor een warm onthaal. Rondom mij staan Betty & Albert, de twee aapjes van het merk, vrolijk te glimlachen op allerlei merchandise. Betty werd vernoemd naar Koningin Elisabeth en zij is het vrouwtje van Albert, die dan weer vernoemd werd naar Koning Albert I.

Hier in het atelier voel ik de energie die het merk uitstraalt – vrolijkheid, humor, professionalisme en ambacht. Voor onze babbel begint krijg ik een lekker kopje koffie met uiteraard een bordje Betty & Albert koekjes er bij. Zonder veel aanmoediging beginnen Emilie en Hanne met enthousiasme en passie hun verhaal te vertellen.

Emilie, met 10 jaar ervaring in de voedingsindustrie, had Albert de aap al langer laten ontwerpen en heeft gewacht om het juiste product aan hem te koppelen. Het product werd uiteindelijk een gamma vers gebakken koekjes. Hanne, een marketing & sociale media duizendpoot, sprong mee op het idee en zo vormden zij een complementair team. In het begin hebben ze hun idee gelanceerd via het crowd-funding platform Ulule (www.ulule.com). Deze campagne was meteen een succes en met de steun van vrienden en familie haalden ze moeiteloos binnen de vier weken hun gewenst startkapitaal van 11,000 euro.

Als twee jonge moeders zoeken Emilie en Hanne zoals veel anderen voor het juiste evenwicht: gezond eten en leven maar wel met de nodige ‘guilty pleasures’. De recepten van hun koekjes zijn dan ook authentiek en “the real stuff” – echte boter, goede chocolade en suiker.

Ondertussen is de aanvraag te groot geworden om de productie zelf te behouden dus besteden de dames het uit aan een bakkerij uit de buurt. Ook de verpakking wordt lokaal gemaakt.

Emilie en Hanne hebben grote dromen voor hun koekjes. In België willen ze hun aanbod in de betere kleinhandels en delicatessenzaken verkopen maar ze willen ook met Betty & Albert naar de buitenlandse markt trekken. Daar kunnen ze meer volume draaien omdat de distributie anders is dan in België: supermarkten en winkels vragen daar minder exclusiviteit en kleinere marges. Daarom hebben Emilie en Hanne deelgenomen aan ISM, de grootste voedingsbeurs in Europa om contact te leggen met buitenlandse distributeurs – met succes, want ze hebben ondertussen contacten in Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Dubai. Volgens Emilie is de label “Made in Belgium” een toegevoegde waarde voor de buitenlandse markt en het staat dan ook heel duidelijk op hun verpakking.

In 2018 gaan Betty & Albert hun aanbod nog uitbreiden met snoep, chocopasta’s en noten. Laat die zakjes maar komen! Ontdek ondertussen de koekjes van Betty & Albert op Belgunique: hier!

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.