Boon voor Belgisch?

Volg onze Belgische talenten op de voet

0 € 0,00

Belgunique talent in Japan

Sofie Smolders13 July 2017

Japanse mode is een sterk merk. Dankzij toonaangevende ontwerpers zoals Issey Miyake en Yohji Yamamoto en kunstenaars zoals Yayoi Kusama staat het gekend voor zijn avant-garde stijl. Japans ontwerp is radicaal, grensverleggend en extravagant. Je kan trouwens tot 3 september terecht in het Mode Museum van Hasselt voor de expo Across Japan:  een blik op de fascinerende kruisbestuiving tussen Japanse en westerse mode, van de jaren 1980 tot vandaag.

Maar de liefde is zeker wederzijds! Ook Belgische ontwerpers vinden hun weg naar de Japanse markt. Twee van de Belgunique talenten, Ann Cox en Sophie Recour, zijn in mei naar Tokyo getrokken om hun producten daar voor te stellen aan distributeurs. Samen met vier andere Belgische merken (Rue Blanche, Aymara, Arte en Ellen Verbeeck) en onder de vleugels van Flanders Fashion werden ze ondergedompeld in de wereld van verkoop en publiciteit in Japan. De kernvraag van de reis: hoe maak je het in Japan?

Japan is een belangrijke markt voor Belgische ontwerpers, want het is tevens de poort naar China. Merken die in Japan opgemerkt worden zullen sneller naar China overwaaien.

“Japan is een markt die oog heeft voor detail en kwaliteit” verteld Ann, “en de consumenten daar zijn bereid om voor kwaliteit te betalen”.  Omdat de Japanse markt zulke hoge eisen stelt ga je als ontwerper dieper nadenken over je product. “Japan is op eerste zicht geen grote markt, maar als je zaken doet met Japan ben je verplicht jezelf te overstijgen, de lat ligt namelijk heel hoog. Het zijn echte perfectionisten”.

De Japanse stijl is extreem gevarieerd. Ofwel is het enorm excentriek, ofwel net zeer sober. Vandaar dat de producten van zowel Ann als Sophie in de smaak vallen: Ann maakt excentrieke glasjuwelen en Sophie sobere lederen handtassen. Leeftijd of stijl maken daar niet uit: oudere mensen vinden inspiratie in de collecties voor de jeugd en vise versa. Sophie legt uit, “Kijk maar naar de Japanse mannenmode. Daar zie je zelfs “madamme sjakossen”  in de collectie. Er is niets “not done” in Japan. De mode is er vrijer en opener: consumenten daar durven zich sterker uitdrukken en dat zonder grenzen.” Dit komt omdat Japanners in hun ‘professioneel’ leven vaak beperkt worden in hun stijl: in het beroepsleven moeten ze een kostuum dragen en op elke school is er wel een uniform. Daardoor wordt de behoefte groter om in hun vrije tijd een statement te maken en via hun stijl hun persoonlijkheid uit te drukken.

Hoe maak je het dan als kleine Belgische ontwerper in Japan? “Je hebt sowieso een distributeur of agent nodig” verteld  Ann “Japan is een heel gesloten markt, met heel veel huismerken en grotere winkelketens. Zelfstandige boetieks zijn daar een uitzondering geworden.” Marketing en PR werken daar ook helemaal anders dan hier, zo heb je een overvloed aan tijdschriften die enorm gesegmenteerd zijn: op specifieke leeftijd of op lifestyle bijvoorbeeld. Facebook en Google worden amper gebruikt in Japan, ze hebben eerder hun eigen kanalen. Dus het is moeilijk om van buitenaf de markt te betreden.

Ann heeft er reeds enkele klanten gemaakt en Sophie heeft er alvast goede connecties kunnen leggen tijdens hun reis naar Japan. “Mijn product hoort daar zeker thuis. Eens ze het product en ontwerp begrijpen, zijn ze waanzinnig enthousiast” verteld Sophie, “als het handgemaakt wordt dan is het ook OK dat het duurder is.”

www.fashioninjapan.com

http://www.modemuseumhasselt.be

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.